Pragnąc rozwijać firmę, należy uczynić wszystko, aby każdy z jej sektorów polepszył swoje standardy. Jednym z pomysłów jest zintegrowany system zarządzania, który ma za zadanie monitorować i polepszać jakość usług i produktów danej firmy w każdym jej aspekcie. Do tego celu zostaje wyznaczony specjalny pełnomocnik, który nadzoruje wdrażanie całego systemu.

Co to jest system zintegrowanego zarządzania?

Zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem to dwa albo więcej podsystemów, które funkcjonują w danej instytucji. Wszystkie te komponenty współdziałają ze sobą oraz wzajemnie się uzupełniają. Zwykle integracja obejmuje system zarządzania środowiskowego, jakością, bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednak należy przy tym zaznaczyć, iż ich celem jest uzyskanie wyższej skuteczności działania, aniżeli w sytuacji, kiedy każdy z wymienionych systemów działał w odrębnie do pozostałych.

Biorąc pod uwagę tego rodzaju sytuacje, za najważniejsze cechy zintegrowane przedsiębiorstwa można uznać:

  • wielomodułowość (każdy z zintegrowanych systemów zarządzania firmą, dzieli się na minimum dwa mniejsze podsystemy),
  • wspólny dla wszystkich modułów interfejs,
  • skalowalność (istnieje przekonanie, że należy inwestować w infrastrukturę, rozwijając przedsiębiorstwo – to błąd),
  • zerowe bądź niskie koszty administracji,
  • bezpieczeństwo całego systemu,
  • możliwość uzyskania dostępu z różnych miejsc.

Szkolenia ISO 9001

Jakie normy są w jego ramach integrowane?

W ramach zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem możemy wyodrębnić następujące systemy oparte o ISO:

  • system zarządzania bezpieczeństwem informacji ISO 27001 – określa wymagania, a także cel stosowania zabezpieczeń, które mają zapobiec kradzieży danych z serwera,
  • system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ISO 45001 – ma ona zapobiegać powstawaniu urazów i chorób wynikających z wykonywania obowiązków służbowych,
  • system zarządzania działaniami antykorupcyjnymi ISO 37001 – jest standardem, który wspomaga instytucje pragnące zwiększyć zaufanie do bezstronności i rzetelności ich działania,
  • system zarządzania środowiskowego ISO 14001 – celem tego systemu jest stworzenie takich warunków pracy, aby jak najmniej szkodzić środowisku naturalnemu,
  • system zarządzania jakością ISO 9001.

System zarządzania jakością ISO 9001

Ten system ma na celu zapewnić spełnienie wymagań klientów oraz stałą poprawę jakości produktów albo świadczonych usług. Umożliwia skuteczne i efektywne prowadzenie działalności biznesowej, która pozwala zachować pozycję rynkową, a także dopasować się do stale zmieniających się warunków panujących na rynku. Stosowane podejście procesowe podczas opracowywania, wdrażania oraz doskonalenia systemu zarządzania jakości sprawia, że obieg informacji i dokumentów w organizacji jest usprawniony i precyzuje się podział zadań, odpowiedzialności i uprawnień dla wszystkich pracowników. Firma zyskuje większe zadowolenie klientów, poprzedzone precyzyjnym spełnieniem każdego wymagania oraz oczekiwania.

Szkolenia ISO 9001

W jakich sytuacjach i przedsiębiorstwach wyznaczany jest pełnomocnik?

Warto pamiętać, że szkolenia z ISO 9001 wymagają wiele wysiłku, zwłaszcza w przypadku, kiedy trzeba powołać pełnomocnika przedsiębiorstwa, a właśnie tego wymaga norma. Nazwa tego stanowiska nie jest stała, zmienia się w zależności od firmy np. Pełnomocnik ds. ISO, Pełnomocnik jakości lub Dyrektor Jakości. Zazwyczaj jest on powoływany jako jeden z pracujących przedstawicieli w danej firmie, ponieważ musi znać specyfikę danego przedsiębiorstwa. Taka osoba pełni swoją funkcję zwykle w średnich i dużych firmach, ponieważ w małych instytucjach dyrektor danej instytucji pełni tę rolę samodzielnie. Jego obowiązki odpowiadają wymaganiom normy. W ich ramach powinien:

  • zapewnić, iż procesy konieczne w systemie zarządzania jakością zostały ustanowione, wdrożone oraz utrzymywane,
  • przedstawić najwyższemu kierownictwu dokumentów sprawozdawczych, które dotyczą funkcjonowania systemu zarządzania jakością, a także wszystkich potrzeb związanych z doskonaleniem,
  • zapewnić rozpowszechnienie w całej instytucji świadomości dotyczącej wymagań klienta.
  • nadzorować audyty wewnętrzne,
  • nadzorować działania korygujące, ocenę ryzyka i szans.

Zadaniem pełnomocnika jest wprowadzenie, czyli wdrożenie systemu zarządzania, a także jego utrzymanie.

System zarządzania jakością ISO 9001 jest to ogół czynności pozwalających podnieść usługi oraz funkcjonowanie firmy. W jej skład wchodzi system: zarządzania bezpieczeństwem informacji, higieny pracy, zarządzania działaniami antykorupcyjnymi, zarządzania środowiskowego, a także jakości. Ostatni z nich jest najważniejszym komponentem. Do jego wdrażania wyznaczony jest pełnomocnik, który ma za zadanie monitorować sprawne działanie systemu.